Sök artiklar i SveMed+

Observera: SveMed+ upphör att uppdateras!



Dans för tonårsflickor med psykisk ohälsa - Effekter och erfarenheter av dansintervention som komplement till skolhälsovård
Engelsk titel: Dance for teenage girls with mental illness - effects and experiences of dance intervention as a complement to school health services Läs online Författare: Duberg, Anna Språk: Swe Antal referenser: 43 Dokumenttyp: Artikel UI-nummer: 17020428

Tidskrift

Fysioterapi 2016; (9)30-5 ISSN 1653-5804 KIBs bestånd av denna tidskrift

Sammanfattning

Forskning visar att den psykiska ohälsan hos ungdomar har ökat markant de senaste decennierna. Flickor är betydligt mer utsatta än pojkar; nedstämdhet är över dubbelt så vanligt bland flickor som bland pojkar i 13- och 15-årsåldern. Även huvudvärk och magont är vanligare bland flickor. Det saknas ofta behandlingsalternativ. ”Dansprojektet” är en randomiserad kontrollerad studie med syfte att undersöka hälsoeffekten och kostnadseffektiviteten i att komplettera skolhälsovård med dans för flickor i åldern 13–18 år med stressrelaterad psykisk ohälsa. Totalt 112 flickor med återkommande somatiska och/eller emotionella besvär ingick i studiens analyser. Dansens fokus var rörelseglädje och inte prestation. Resultaten visade att dansgrupp jämfört med kontrollgrupp ökade sin självskattade hälsa och minskade somatiska och emotionella symtom efter avslutad intervention. Även konsumtion av smärtlindrande medicin minskade i dansgruppen. Kvalitativa analyser belyser att det centrala i flickornas upplevelser var: en fristad från stress, stödjande gemenskap, glädje och energi, ökad acceptans och kroppsförankrad självtillit. Den hälsoekonomiska analysen visade att dans var en tydligt kostnadseffektiv insats. Dansprojektets metod har sedan den första publikationen 2013 efterfrågats i såväl Sverige som internationellt och är nu implementerad på olika orter i form av startade dansgrupper.