Dans för tonårsflickor med psykisk ohälsa - Effekter och erfarenheter av dansintervention som komplement till skolhälsovård
Engelsk titel: Dance for teenage girls with mental illness - effects and experiences of dance intervention as a complement to school health services
Läs online
Författare:
Duberg, Anna
Språk: Swe
Antal referenser: 43
Dokumenttyp:
Artikel
UI-nummer: 17020428
Sammanfattning
Forskning visar att den psykiska ohälsan hos ungdomar har ökat markant de senaste decennierna.
Flickor är betydligt mer utsatta än pojkar; nedstämdhet är över dubbelt så vanligt bland flickor
som bland pojkar i 13- och 15-årsåldern. Även huvudvärk och magont är vanligare bland flickor.
Det saknas ofta behandlingsalternativ. ”Dansprojektet” är en randomiserad kontrollerad studie
med syfte att undersöka hälsoeffekten och kostnadseffektiviteten i att komplettera skolhälsovård
med dans för flickor i åldern 13–18 år med stressrelaterad psykisk ohälsa. Totalt 112 flickor med
återkommande somatiska och/eller emotionella besvär ingick i studiens analyser. Dansens fokus
var rörelseglädje och inte prestation. Resultaten visade att dansgrupp jämfört med kontrollgrupp
ökade sin självskattade hälsa och minskade somatiska och emotionella symtom efter avslutad
intervention. Även konsumtion av smärtlindrande medicin minskade i dansgruppen. Kvalitativa
analyser belyser att det centrala i flickornas upplevelser var: en fristad från stress, stödjande
gemenskap, glädje och energi, ökad acceptans och kroppsförankrad självtillit. Den hälsoekonomiska
analysen visade att dans var en tydligt kostnadseffektiv insats. Dansprojektets metod har sedan
den första publikationen 2013 efterfrågats i såväl Sverige som internationellt och är nu
implementerad på olika orter i form av startade dansgrupper.