Engelsk titel: What in traffic pollution is dangerous?
Läs online
Författare:
Forsberg, Bertil
Email: bertil.forsberg@umu.se
Språk: Swe
Antal referenser: 27
Dokumenttyp:
Översikt
UI-nummer: 17070032
Sammanfattning
Vad det är som orsakar hälsoeffekter
i miljöer med mycket trafikföroreningar,
och vilka hälsoutfall som
beror av vilka föroreningar, är
centrala frågor för den som arbetar
med luftvård och åtgärdsprogram.
En het fråga under senare år har
varit vilken roll som NO2 (kvävedioxid)
spelar. Är det bara en indikator på
avgaser eller har ämnet i sig effekter
på vår hälsa, t ex astma. Ofta har
hävdats att det är andra komponenter
i stadsluften som ligger bakom
observerad överrisk i områden med
höga halter. Ultrafina partiklar har
lyfts fram som en trolig kausal
komponent, men det visar sig att
forskningen hittills inte givit mycket
stöd för detta. Istället har just sotet
som utgör en liten del av den fina
partikelfraktionen (mindre än 2,5
mikrometer) visat starkare samband
till mortalitet och kardiovaskulära
effekter än vad partikelkoncentrationen
totalt gjort. Motor och bränsle
påverkar utsläppsmängderna från
fordonen, men trafikföroreningarna
kommer inte bara från avgasrören.
Grovfraktionen av partiklar (2,5–10
mikrometer) är främst mekaniskt
bildad, och här ingår trafikens
slitagepartiklar (vägdamm) från
vägbana, sand, bromsar mm.
Dessa grövre partiklar har visat
sig ha störst betydelse för respiratoriska
effekter, exempelvis ökar
akutbesök för andningsproblem när
halterna stiger, men också dagligt
antal dödsfall. Även om det är svårt
att exakt peka ut vilken komponent
som driver sambanden är det tydligt
att trafikföroreningar påverkar
många fler typer av hälsoutfall än
vad som diskuterades bara för 10
år sedan.