Sök artiklar i SveMed+

Observera: SveMed+ upphör att uppdateras!



Integration i förskolan - ide och verklighet
Engelsk titel: Författare: Hill, Anders ; Rabe, Tullie Språk: Swe Antal referenser: 8 Dokumenttyp: Artikel UI-nummer: 7991

Tidskrift

Socialmedicinsk Tidskrift 1986;63(4)136-41 ISSN 0037-833x KIBs bestånd av denna tidskrift Denna tidskrift är expertgranskad (Peer-Reviewed)

Sammanfattning

Integrering av psykiskt utvecklingsstörda barn i förskoleåldern har under 1980-talet vuxit ut till att omfatta ca 85 % av de förståndshandikappade barnen. En oförutsedd konsekvens har blivit att den segregerade institutionen till viss del ersatts av en social segregering hävdar författarna som genomfört ett forskningsprojekt vid Institutionen för pedagogik, Göteborgs universitet, rörande förskoleintegreringens konsekvenser för förståndshandikappade barn.