Sök artiklar i SveMed+

Observera: SveMed+ upphör att uppdateras!



Den nya läkarutbildningen i Uppsala. Fallbaserad, integrerad och med tidig patientkontakt
Engelsk titel: The new medical education in Uppsala. Case-based, integrated and with early patient contact Läs online Författare: Birgegård G ; Sandler S ; Bergsten J ; Nilsson O Språk: Swe Antal referenser: 4 Dokumenttyp: Artikel UI-nummer: 09011628

Tidskrift

Läkartidningen 2008;105(51-52)3724-8 ISSN 0023-7205 E-ISSN 1652-7518 KIBs bestånd av denna tidskrift Denna tidskrift är expertgranskad (Peer-Reviewed)

Sammanfattning

En ny, genomgripande förändrad läkarutbildning i Uppsala startade vårterminen 2006. Utbildningen utgår från problembaserat lärande, där integrerade block ersätter ämneskurser. Curriculum baseras på biologiska begrepp, inte ämnen eller organ. Professionell utveckling, tidig patientkontakt, och unik ledarskapsutbildning har förstärkts i utbildningen. En omfattande lärarutbildning i problembaserat lärande genomförs. Höggradig studentmedverkan ingår i reformen. Den nya läkarutbildningen innefattar omfattande utvärdering och uppföljning, och examinationer är målstyrda. Erfarenheterna är goda: ökat eget ansvar, goda examinationsresultat, hög tillfredsställelse. Bolognaanpassning av målbeskrivningar har gjorts som visar progressiv fördjupning.