Den nya läkarutbildningen i Uppsala. Fallbaserad, integrerad och med tidig patientkontakt
Engelsk titel: The new medical education in Uppsala. Case-based, integrated and with early patient contact
Läs online
Författare:
Birgegård G
;
Sandler S
;
Bergsten J
;
Nilsson O
Email: gunnar.birgegard@medsci.uu.se
Språk: Swe
Antal referenser: 4
Dokumenttyp:
Artikel
UI-nummer: 09011628
Sammanfattning
En ny, genomgripande förändrad läkarutbildning i Uppsala startade vårterminen 2006.
Utbildningen utgår från problembaserat lärande, där integrerade block ersätter ämneskurser.
Curriculum baseras på biologiska begrepp, inte ämnen eller organ.
Professionell utveckling, tidig patientkontakt, och unik ledarskapsutbildning har förstärkts i utbildningen.
En omfattande lärarutbildning i problembaserat lärande genomförs.
Höggradig studentmedverkan ingår i reformen.
Den nya läkarutbildningen innefattar omfattande utvärdering och uppföljning, och examinationer är målstyrda.
Erfarenheterna är goda: ökat eget ansvar, goda examinationsresultat, hög tillfredsställelse.
Bolognaanpassning av målbeskrivningar har gjorts som visar progressiv fördjupning.