Alla läkare behöver basal vetenskaplig skolning. Kurserfarenheter från Lund kan stötta den nationella process som är på gång
Sammanfattning
Just nu pågår en process som sannolikt kommer att resultera i en väsentlig förbättring av svenska läkares vetenskapliga skolning.
Under grundutbildningen utökas de vetenskapliga inslagen enligt Bolognadirektiven, och under specialiseringstjänstgöringen introduceras vetenskapliga inslag inom Socialstyrelsens ramar.
Men processen är långt ifrån fullföljd, och de olika fakulteterna (inte minst de olika sjukvårdshuvudmännen) har kommit olika långt. En viss samordning vore därför av stort värde – mellan dels fakulteter och landsting, dels olika landsting.
Vi presenterar i denna artikel vår 20-åriga erfarenhet av att ge kurser i grundläggande forskningsmetodik till främst läkare under specialiseringstjänstgöring. Vi hoppas att dessa erfarenheter kan vara av värde för att påskynda den aktuella vetenskapliga utvecklingen.
Med våra mycket positiva erfarenheter som grund diskuterar vi möjliga praktiska tillämpningar – främst inom specialiseringstjänstgöringen, men även inom grundutbildningen.