Portfolio. Ett verktyg för lärande och synliggörande av kompetens
Sammanfattning
Begreppet portfolio kan ha olika innebörder och användas för olika syften. I vissa sammanhang
innebär det en systematisk beskrivning av en persons samlade professionella kompetens.
I andra sammanhang innebär det ett verktyg för lärande och utveckling. En sådan portfolio
kan benämnas lärande portfolio eller pedagogisk portfolio. I den här kunskapsöversikten
förklaras och diskuteras portfolio som verktyg för att främja lärande och synliggöra kompetens
i en hälso- och sjukvårdskontext. En portfolio som används för lärande i en professionell
kontext bygger på erfarenhetsbaserat lärande samt på principer om hur vuxna lär. Stor vikt
läggs på reflektion kopplat till gjorda erfarenheter. Studier och utvärderingar har visat att
portfolioanvändning främjar kopplingen mellan teori och praktik och att det också bidragit
till ökad självkännedom och bättre självförtroende samt utvecklat användarens kapacitet att
lära. Användarens tillgång till vägledning och stöd har stor betydelse för att portfolion ska
kännas meningsfull och användbar.