Sök artiklar i SveMed+

Observera: SveMed+ upphör att uppdateras!



Portfolio. Ett verktyg för lärande och synliggörande av kompetens
Engelsk titel: Portfolio. A tool for learning and visualization of competence Läs online Författare: Pettersson, Anna ; Bolander Laksov, Klara ; Fjellström, Mona Språk: Swe Antal referenser: 29 Dokumenttyp: Översikt UI-nummer: 13033676

Tidskrift

Fysioterapi 2013; (2)32-7 ISSN 1653-5804 KIBs bestånd av denna tidskrift

Sammanfattning

Begreppet portfolio kan ha olika innebörder och användas för olika syften. I vissa sammanhang innebär det en systematisk beskrivning av en persons samlade professionella kompetens. I andra sammanhang innebär det ett verktyg för lärande och utveckling. En sådan portfolio kan benämnas lärande portfolio eller pedagogisk portfolio. I den här kunskapsöversikten förklaras och diskuteras portfolio som verktyg för att främja lärande och synliggöra kompetens i en hälso- och sjukvårdskontext. En portfolio som används för lärande i en professionell kontext bygger på erfarenhetsbaserat lärande samt på principer om hur vuxna lär. Stor vikt läggs på reflektion kopplat till gjorda erfarenheter. Studier och utvärderingar har visat att portfolioanvändning främjar kopplingen mellan teori och praktik och att det också bidragit till ökad självkännedom och bättre självförtroende samt utvecklat användarens kapacitet att lära. Användarens tillgång till vägledning och stöd har stor betydelse för att portfolion ska kännas meningsfull och användbar.