Från genusblind till genusmedveten - teoridriven interventionsutveckling i ungdomsvänlig miljö
Engelsk titel: From a gender-blind to gender-awareness - theory-driven intervention development of youth-
friendly environment
Läs online
Författare:
Strömbäck, Maria
;
Wiklund, Maria
Språk: Swe
Antal referenser: 62
Dokumenttyp:
Översikt
UI-nummer: 15036842
Sammanfattning
Ungas psykiska och psykosomatiska hälsa är ett högaktuellt område där fysioterapeuter kan
bidra med kunskap om det komplexa samspelet mellan kropp och psyke – i den här artikeln tolkad i
en samhällskontext genomsyrad av genus. Resultaten och erfarenheterna kommer från ett
forskningsprojekt där vi utvecklat och utvärderat stresshanteringskurser för tjejer vid en
ungdomshälsomottagning i Umeå, Ungdomshälsan. Ungdomshälsan är specifikt inrättad för unga
med psykosociala och psykiska problem. Under tiden för forskningsprojektet upptäckte man på
Ungdomshälsan nyttan av fysioterapeutisk kompetens. I denna artikel ger vi några exempel från den
genusmedvetna teori- och metodutveckling som vi själva bedriver med fokus på ungas hälsa,
kroppslighet och rörelsefrihet ur olika sociokulturella och genusteoretiska perspektiv. Inför framtiden
ser vi en stor potential i genus- och kontextmedveten metod och teori inom olika grenar av
fysioterapi.