Sök artiklar i SveMed+

Observera: SveMed+ upphör att uppdateras!



Från genusblind till genusmedveten - teoridriven interventionsutveckling i ungdomsvänlig miljö
Engelsk titel: From a gender-blind to gender-awareness - theory-driven intervention development of youth- friendly environment Läs online Författare: Strömbäck, Maria ; Wiklund, Maria Språk: Swe Antal referenser: 62 Dokumenttyp: Översikt UI-nummer: 15036842

Tidskrift

Fysioterapi 2015; (3)24-32 ISSN 1653-5804 KIBs bestånd av denna tidskrift

Sammanfattning

Ungas psykiska och psykosomatiska hälsa är ett högaktuellt område där fysioterapeuter kan bidra med kunskap om det komplexa samspelet mellan kropp och psyke – i den här artikeln tolkad i en samhällskontext genomsyrad av genus. Resultaten och erfarenheterna kommer från ett forskningsprojekt där vi utvecklat och utvärderat stresshanteringskurser för tjejer vid en ungdomshälsomottagning i Umeå, Ungdomshälsan. Ungdomshälsan är specifikt inrättad för unga med psykosociala och psykiska problem. Under tiden för forskningsprojektet upptäckte man på Ungdomshälsan nyttan av fysioterapeutisk kompetens. I denna artikel ger vi några exempel från den genusmedvetna teori- och metodutveckling som vi själva bedriver med fokus på ungas hälsa, kroppslighet och rörelsefrihet ur olika sociokulturella och genusteoretiska perspektiv. Inför framtiden ser vi en stor potential i genus- och kontextmedveten metod och teori inom olika grenar av fysioterapi.