Engelsk titel: Sleep problems in children - historical and contemporary aspects
Läs online
Författare:
Hägglöf, Bruno
Språk: Swe
Antal referenser: 30
Dokumenttyp:
Översikt
UI-nummer: 15043743
Sammanfattning
Kunskap om sömnens betydelse för barns fysiska och
psykiska hälsa har ökat. Sömnbrist förknippas med oro,
nedstämdhet, beteendeproblem, uppmärksamhetsbrist
och fysiska symtom såsom övervikt. Frågan om optimal
sömntid för barn i olika åldrar är inte helt klarlagd och
det finns individuella variationer. I epidemiologiska
studier ses varierande sömntider under ett dygn, från
cirka 13 timmar för spädbarn, 12 timmar i förskoleålder,
9 timmar under låg- och mellanstadietid och 8
timmar under tonårstiden. Sömntiden förefaller ha
minskat något hos barn över tid. Det finns också skillnader
mellan olika länder.
Det finns data som pekar på att främst ungdomar
under senare år kan ha betydligt mindre sovtid per dygn
än den som rekommenderas, särskild under skolveckorna.
Det sker ofta en dygnsrytmförskjutning under helgerna
och svårigheter att återanpassa rytmen i början av
veckan. Vi har sedan 1980-talet sett att svenska ungdomar
rapporterar ökad frekvens av oro, nedstämdhet,
sömnproblem och värkproblem - mest tydligt hos flickor.
Liknande symtom kopplas ofta ihop med stress. Det ger
ett mönster av att unga människor har upplevt mer subjektiv
stress, mer psykiska symtom och mer sömnproblem
under senare år.
Livsstilsfaktorer, till exempel alkohol, koffeinhaltiga
drycker och lite motion, är andra riskfaktorer för sömnproblem.
Skärmaktiviteter som dataspel, internetkontakter
och SMS-kommunikation anses ha betydelse för
sömnmönster i dagens barn- och ungdomskultur. Då
ungdomar har en viss förskjutning av dygnsrytmen
diskuteras ibland att skolstarttiden på morgonen skulle
behöva ändras. Internationella studier ger visst stöd för
nyttan av detta.