Verktyg för mer konstruktiv återkoppling vid klinisk handledning. Feedbackverktyg prövat på studenter och handledare i pilotstudie
Engelsk titel: A tool for more constructive feedback in clinical guidance. Feedback tool tested using students and supervisors in a pilot study
Läs online
Författare:
Bengtsson B
;
Ponzer S
Email: sari.ponzer@ki.se
Språk: Swe
Antal referenser: 11
Dokumenttyp:
Artikel
UI-nummer: 09091430
Sammanfattning
Läkarstudenter i Sverige anger bristen på konstruktiv återkoppling som ett av de största problemen med läkarutbildningen.
Syftet med denna pilotstudie var att utveckla, pröva och utvärdera ett strukturerat feedbackverktyg för läkarstudenter under deras kliniska placering på akutmottagning.
Efter introduktion av feedbackverktyget ansåg flertalet studenter att de fått både mer och mer motiverad feedback än tidigare. Få uppgav dock att de hade fått konkreta råd.
Handledarna ansåg att de hade gett mer feedback än tidigare. De flesta menade att man skulle fortsätta använda feedbackformuläret.
Användning av ett feedbackinstrument kan bidra till mer konstruktiv återkoppling.